عبدالرضا رحمانی فضلی درگفتگو با مهر، در پاسخ به این سئوال که میزان تخلفات بودجهای دولت در سالهای اخیر چه میزان کاهش داشته است، گفت: به دلیل روند کاری که ما در دیوان محاسبات پیگیری میکنیم در حوزه عدم تخصیص اعتبارات و عدم کنترل پروژهها تخلفات رو به کاهش بوده است.
تخلفات بیشتر در سطح رئیس دولت و هیئت دولت است
وی ادامه داد: با جرات میتوانم بگویم در بدنه دولت از وزیران به پایین ما مواجه با کاهش تخلفات و همکاری بسیار خوب وزیران، استانداران و مسئولان دستگاهها با دیوان محسابات هستیم، اما در سطح دولت و رئیس دولت تخلفات همچنان ادامه دارد.
رئیس دیوان محاسبات کشور تصریح کرد: به عنوان مثال عدم کسب درآمدها، جابه جایی در درآمدها و عدم واگذاری مناسب در اصل 44 ، موضوع اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها و برداشت ها و پرداخت ها به حساب ذخیره ارزی همه مواردی است که در سطح بدنه دستگاههای اجرایی نیست و شامل رئیس دولت و هیئت دولت میشود که البته ما مرتب در این موارد به دولت و مجلس گزارش میدهیم.
رحمانی فضلی یادآور شد: گزارشات دیوان محاسبات در کمیسیونهای مجلس مورد توجه قرار میگیرد. به عنوان مثال ما در اسفند ماه سال گذشته اعلام کردیم 12 هزار میلیارد به حساب ذخیره واریز نشده است که مجلس طی بررسی هایی که داشت روی آن صحه گذاشت و نهایتا مجلس به این گزارش رای مثبت داد و موضوع به قوه قضائیه ارجاع شد.
وی ادامه داد: چنین تخلفاتی در سطح دستگاههای اجرایی و وزیران نیست اما در سطح رئیس دولت کماکان با تخلفات مواجه هستیم.
توجیه دولت در تخلفات برای دیوان قابل قبول نیست
رئیس دیوان محاسبات کشور در پاسخ به این سئوال که چطور میشود که با تذکرات پی در پی شما و گزارشاتی که به مجلس میدهید همچنان تخلفات قانونی ادامه یابد، گفت: آنها توجیه خاص خود را دارند توجیهاتی که از نظر ما قابل قبول نیست. به عنوان مثال جوابی که دولت میدهد این است که کسری بودجه داشتیم و 12 هزار میلیارد را هزینه کردیم اما پاسخ ما این است که باید لایحه متمم به مجلس میدادید و چون ندادید تخلف کردهاید.
رحمانی فضلی در پاسخ به این سئوال که پاسخ شما در قبال صحبتهای اخیر مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور مبنی بر اینکه "حساب و کتاب لازم در کشور وجود ندارد. متاسفانه کسی نیست رسیدگی کند وگرنه رئیس دیوان محاسبات به خود جرات نمیداد که اتهامات بیاساس را به دولت وارد کند"، چیست؟ گفت: من نمیدانم منظور وی کدام آمار و ارقام است اگر اسم میبرد بهتر بود و ما توضیح بهتری به ایشان میدادیم.
آمادگی دارم پاسخ ابهامات دولت در تفریغ بودجه 4 سال گذشته را بدهم
وی ادامه داد: از آنجا که ایشان کلی گویی کرده من هم کلی میگویم که بنده به عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور آمادگی دارم که در هر محلی که دولت در تفریغهای بودجه سالهای 86 تا 89 که در زمان بنده انجام شده است سئوال و ابهامی دارد، پاسخ دهم.
رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: البته اگر در جایی اشتباه کرده باشیم حتما عذرخواهی میکنیم و اگر آنها دچار برخی تخلفات و انحرافاتی شدند باید قبول کنند.
وی خاطرنشان کرد: مرکز تشخیص صحت و عدم صحت دادههای ما مجلس است و ما به مجلس گزارش میدهیم و تاکنون مجلس شورای اسلامی ایرادی از ما نگرفته است. یک نکته هم که نباید از آن غافل شد این است که گزارشهای ما براساس دادههای دستگاهها است و دیوان خود تولید آمار و ارقام ندارد.
رحمانی فضلی درباره تبعات این نوع اظهار نظرها در افکار عمومی نیز گفت: من این حرفها را سخفیف میدانم زیرا موجب بیاعتمادی میشود و ارزشی هم ندارد.
وی ادامه داد: احترام زیادی برای مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور قائل هستم اما بیاعتمادی مردم به نظام همان بیاعتمادی مردم به دولت است و فرقی ندارد. وقتی دولت بگوید در کشور حساب و کتاب نیست چه توقعی میتوانیم داشته باشیم، این درحالی است که اتفاقا حساب و کتاب هم اکنون در دست دولت است. بنابراین نباید چنین صحبتهایی شود. اگر کسی تخلفی میکند مراجع قضایی باید رسیدگی کنند.
درخصوص پاکی یا ناپاکی دولتها قوه قضائیه اعلام نظر میکند
رئیس دیوان محاسبات کشور در پاسخ به این سئوال که با وجود ادعای دولت دهم مبنی بر اینکه پاکترین دولت در سالهای بعد از انقلاب است، آیا چنین ادعایی از سوی دیوان قابل تایید است، گفت: ما از دولتهای قبلی ارزیابی دقیقی نداریم که بخواهیم مقایسه کنیم. مبانی کار و روشها در دولتهای مختلف متفاوت بوده و حجم بودجهها هم متفاوت بوده است.
وی ادامه داد: آنچه میتوانیم بگوییم این است که هم دولتهای قبل و هم این دولت تخلفاتی داشتهاند . این قوه قضائیه است که پاکی و ناپاکی دولتها را با بررسیهایی که انجام میدهد مشخص میکند. دیوان محاسبات مسئوال بررسی تخلفات قانونی است و تخلفات قانونی جرم نیست، قوه قضائیه مسئول بررسی جرمها است.
تاخیر در قرائت گزارشهای تفریغ بودجه را به مجلس یادآور شدهایم
رحمانی فضلی درباره عدم قرائت به موقع گزارشات تفریغ بودجه سالانه نیز گفت: از نظر ما گزارشهای تفریغ بودجه در صورتی که قرائت شود و به اطلاع عموم برسد بسیار ارزشمندتر است.
وی ادامه داد: گزارشهای تفریغ تهیه شده، نقش هدایتگری، بازدارندگی و اطلاع رسانی دارد، هرچند ما با فرستادن کارشناسان خود به مجلس و کمیسیونها، نمایندگان مجلس را در جریان تخلفات و نقایص میگذاریم اما مجلس هم موظف است طبق آئین نامه داخلی برنامهریزی کند که در کمترین زمان ممکن گزارشهای تفریغ بودجه را در صحن مجلس قرائت شود.
رئیس دیوان محاسبات کشور در پاسخ به این سئوال که آیا تاکنون شخصا موضوع تاخیر 6 ماهه در قرائت گزارش تفریغ بودجه 88 را پیگیری کرده است، گفت: ما هر وقت که میرسیم یادآوری میکنیم که گزارش تفریغ چه شد، گویا مجلس هم دلایل خاص خود را برای تاخیر در قرائت این گزارش دارد. البته نمایندگانی هم در صحن مجلس نسبت به آن تذکراتی دادهاند، بحث این است که قرائت گزارش تفریغ میتواند نقش مفیدی در تصویب قوانین و قانون بودجه سال آینده کشور داشته باشد.